از الگوی مدرسه داری رویش چه می دانید؟
مدرسه ما امسال سال دومی است که ذیل الگوی تعلیم و تربیت رویش ، فعالیت می کنه.
الگوی تعلیم و تربیت رویش با هدف ساخت ایران قوی برای داشتن یک تمدن اسلامی، به تربیت افرادی مسأله محور می پردازد که این فرد مسأله محور ، دغدغه مند ، کنشگر و مسئولیت پذیر است.
تربیت چنین فردی به بستر مناسب نیاز داره که یکی از اون بستر ها مدرسه است.
مدرسه ای که بخواهد چنین فرد مسأله محوری را تربیت کند ۵ شاخصه باید داشته باشد:
مسئولیت پذیر ، کنشگر، خانواده محور، بر مبنای علم نافع و خود کفا
در این دو سال خیلی مدرسه و ارکان آن رشد کردند .
کسی تجربه ی مشابه داره ؟
تا دلتون بخواد می تونم درباره ی برنامه های متنوعی که ذیل رویش در مدرسه انجام دادیم ، صحبت کنم.
سلام. من میدونم که رویش طرح درسهای مسئله محور ارائه میده و توی چندتا شهر حین بازدیدهام اسمش رو شنیدم:
قم - تهران - و یکی از شهرای شمالی
امیدوارم موفق باشن
جوری که مشخصه تیم دلی ای هستن
دوربین میبرن برا خودشون و مدرسهها تولید محتوا میکنن…
ایرانمونه - محلمونه…
من میدونم دبستان کار میکنن
درسته؟
هزینه هم میگیرن؟
سلام. نه هزینه نداره
تازه از طرح ها و ایده هاشون هم میشه رایگان استفاده کرد
بله درسته
تجربه ای از مدارس رویشی
که بازدید رفتید دارید؟
راستش من کارم طوری بود که مدارس غیرانتفاعی فقط بازدید میرفتم
اما شنیدم که تو مدارس دولتی داره اجرا میشه
خیلی جالب بود
اون زمان مثلا ما هم روایتگری داشتیم و شخصیت ساخته بودیم و… اونها هم داشتند :)
پکیج ها نفری ۲ونیم الی ۵ میلیون (به میزانی که زور مدیر به والدین میرسید) فروخته میشد بهشون
ممنون از توضیحات تون🙏
اما الان ما در این دو سال هزینه ای پرداخت نکردیم.
برای مدارسی که مجری رویش هستند ، هیچ هزینه ای ندارد.
شایدم برخی مدارس غیر انتفاعی دوست داشتند از طرح درس ها استفاده کنند که برای اونا اشتراک سایت یک و نیمه
در خصوص این پکیج ها اگر اطلاعی دارید لطفاً بفرمایید ![]()
میدونم که یه تعداد مدیر مدرسه همراه داره که حسابی پاکارای تحولی هستن ![]()
دقیقا
من که عشق می کنم فعالیت های رویش رو در مدرسه مون پیاده سازی می کنم😎
نمیدونید وقتی بدونید هدف چیه چقدر یک فعالیت می تونه لذت بخش باشه ![]()
یک سری رویداد ها و پویشها داره که با هدف کنشگری و مسیولیت پذیری بچه ها و کادر مدرسه انجام میشه و خیلی جذابه
میشه مختصر در مورد یکی از فعالیتهایی که براتون نسبت به بقیه فعالیت ها جذابتر بوده و موثرتر دیدینش توضیح بدید؟
بله حتما
مدرسمونه
در این رویداد دانش آموزان دوره دوم ابتدایی در گروه های ۷ نفره گروه بندی شدند و طبق کاربرگ هایی که بهشون داده شد ، شروع کردند مسائل ، مشکلات، چالش ها و فرصت های مدرسه رو نوشتند و به همه جای مدرسه سر زدند، نمی دونید چقدر هیجان زده بودند.
بعد روی کاربرگ دیگه ای از بین همه مسائل، ۱۰ مورد رو انتخاب کردند، بیان کردند که به نظرشون کی باید اون مشکل رو حل کنه
بعد روی کار برگ دیگه ای از بین اون ۱۰ مورد یک مسأله رو به عنوان چالش طلایی در نظر گرفتند و نوشتند که برای حل اون باید چه مراحلی رو طی کنند و نقش خودشون در حل اون مسأله چیه
برگه ها به مدیر ارایه شد و مدیر یا تایید می کرد و یا رد می کرد و دلیل رد رو می نوشت.
خیییییلللللیییییی جذاب بود و بچه ها از اینکه بهشون فرصت بیان نظرات داده شده بود ، لذت می بردند.
اطلاعات بیشتر در مورد رویداد مدرسمونه ![]()
بعدش یک رویداد دیگه رویش ارائه داد
به اسم اردوی پای کار که اگر دوست داشتید از اونم بگم.
به قدری این رویدادها جذابند که موقع نوشتن هم هیجان زده میشم😅
در الگوی رویش، مدرسه نه برای انتقال اطلاعات، بلکه برای رشد کامل استعدادهای انسانی تأسیس شده است.
شعار محوری آن: «انسانِ در حالِ رویش».
به جای مقایسهی دانشآموزان با یکدیگر، بر مقایسهی هر فرد با مسیر رشد خود تأکید دارد.
معلم نقش «رهیار رشد» (Coach) دارد نه صرفاً آموزگار.
فضاهای درسی و تربیتی بر پایهی گفتگو، تجربه، و خودتنظیمی طراحی میشود.
محور دوم: جامعهمحوری و مدرسه زیستبوم یادگیری
در این رویکرد، مدرسه از چهاردیواری کلاس فراتر میرود و به شکل یک زیستبوم تربیتی و مرکز زندگی اجتماعی محله عمل میکند.
نمونههای اجرایی:
ارتباط روزانه با خانوادهها در قالب «انجمن رویش والدین».
مشارکت اهالی محل در پروژههای مدرسه (مثل فضای سبز یا طرحهای فرهنگی).
پیوند یادگیری رسمی با مهارتهای زندگی و کارآفرینی کوچک.
محور سوم: مدیریت تحولی و مدرسهداری خلاق
الگوی رویش مدیر مدرسه را «رهبر یادگیری» میداند که مأموریتش رشد آدمهاست نه کنترل فرآیندها.
ویژگیهای مدیر در الگوی رویش:
تصمیمسازی جمعی (بهجای دستورات مطلق).
استفاده از دادههای مدرسه برای بازطراحی فرآیندها (همخوان با کار شما در سنجش آموزشی).
تکیه بر «یادگیری تجربی معلمان» در قالب جلسات گفتوگوی رشد.
منابع و نحوه شکلگیری
الگوی رویش ابتدا در حدود سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ توسط برخی صاحبنظران تربیتی در پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش، با الهام از فلسفه تربیت اسلامی و رویکرد رشدگرای دیوئی، طرحریزی شد. بعدها در قالب طرحهای مدرسه تحولگرا و برنامههای «مدرسه پویا» یا «مدرسه زیستبوم یادگیری» مورد استفاده قرار گرفت.
مبنای نظری آن را میتوان در سه سند دید:
۱. سند تحول بنیادین آموزشوپرورش،
۲. بیانیه گام دوم انقلاب (با رویکرد تربیت انسان مؤمن و مسئلهحلکن)،
۳. الگوهای بینالمللی «School as a Learning Community» و «Whole Child Approach»
سلام.
ممنونم آقای بخشنده .
شما مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش در مدرستون هستید؟