مدیریت کلاس

این محور به شیوه‌های مدیریت یادگیری در کلاس، رهبری آموزشی معلم و تعامل مؤثر با دانش‌آموزان و والدین می‌پردازد.

در این زمینه، هدف اصلی ایجاد فضایی آرام، منظم و انگیزشی است تا یادگیری فعال و گفت‌وگوی آموزشی شکل گیرد.

نمونه موضوعات در این محور:

مهارت‌های کلاس‌داری مؤثر (پرهیز از سرزنش، استفاده از بازخورد تشویقی و گفت‌وگوی رشددهنده).
شیوه‌های همدلی و ارتباط میان‌فردی در کلاس.
مدیریت رفتار و کنترل هیجانات دانش‌آموزان.
کاربرد برای شما: دقیقاً در راستای طرح ارزشیابی کیفی–توصیفی و بازخوردهای فردمحور است که اکنون در مدرسه پایلوت خود اجرا می‌کنید.

2 پسندیده

سلام آقای بخشنده
به انجمن معلم خیلی خوش‌آمدید
حضور معلم متخصص چندپایه برای ما انجمن معلمی‌ها بسیار ارزشمند است.
یکی از همکارانمان سوالی داشت که احتمالا شما به خوبی جواب آن را بدانید
در ادامه لینک مربوطه را خدمتتان ارسال می‌کنیم:

در چنین موقعیت‌هایی، اصل کلیدی در تدریس و ارزشیابی، توجه به زمینه‌های روانی و زندگی فردی دانش‌آموز است. آنچه در این تجربه دیده می‌شود، نمونه‌ای درخشان از ارزشیابی رشددهنده است؛ جایی که معلم به‌جای تمرکز بر نمره یا عملکرد ظاهری، با گفت‌وگو، تصویرسازی و حمایت چندجانبه (دانش‌آموز، خانواده، هم‌کلاسی) زمینه‌ی ترمیم رابطه‌ی یادگیری و تقویت انگیزش درونی را فراهم کرده است. این روش نه‌تنها اضطراب آموزشی را کاهش می‌دهد بلکه هویت یادگیرنده را بازسازی می‌کند. چنین تجربه‌هایی پایه‌ی تحول فرهنگی در ارزشیابی آموزشی‌اند.»

1 پسندیده

سلام!
آقای بخشنده
فکر میکنم پیام من اشتباها اینجا اومده
چون من تجربه حرفه‌ای مدارس چندپایه رو ندارم اصلا!
پیشنهاد میکنم پیام پایین رو هم ملاحظه بفرمایید و تجربه ارزشمندتون رو به اشتراک بذاریم

1 پسندیده

خیلی خیلی ممنونم از نظر ارزشمندتون
واقعیت اینه که معلم اون لحظه که داره انجام میده این روند رو کمتر پیش میاد به این کلمات و این تحلیل‌ها فکر کنه…
بیشتر نگران دانش‌آموزشه و داره تمام تلاشش رو از هر راهی که بلده انجام بده
اینجا تو انجمن معلم راه حل هامونو کنار هم میذاریم
برای خود من خیلی دلنشین بوده

شما خیلی دقیق فرمودید

2 پسندیده

اوه بله!
خیلی ممنونم از دقت نظرتون

1 پسندیده

سلام شما لطف دارید وخیلی متشکر از شما که به موقع یادآوری کردید خانم گلپای بزرگوار خود شما میتونید این تحربه روبه اشتراک بزارید شما به حق که لیاقت رهبری رو دارید هر مطلب رو که خودتون مصلحت دونستید از طرف من وکالت تام دارید که به اشتراک بزارید یا حذف بفرمایید چون از تشخیص شما مطمعنم واقعیت خیلی فرصت نمیکنم‌ چون روستا از یه طرف و سایر مشکلات هم اضافه میشه میرسم خونه به حدی خسته ام که حتی ایمیل هامو نمیرسم چک کنم .هر طور تصمیم بگیرید بنده اطاعت امر میکنم.

مرحلهٔ ۱: تثبیت اقتدار آرام

بدون داد زدن یا برخورد تند، لازم است در نخستین جلسات چارچوب رفتاری کلاس را با جملات مثبت و روشن تعریف کنی.

مثلاً بگویی:

«کلاس ما جای یادگیری‌ است، نه شوخی‌های خیابانی. من احترام شما را دارم و انتظار دارم شما هم به حرمت کلاس و جنس مخالف احترام بگذارید.»

با این جمله هم مرزها را مشخص کردی، هم احساس متقابل احترام را منتقل کردی. این کار معمولاً شوک آرامی به فضا وارد می‌کند و آنان را متوجه جدیت تو می‌سازد.


:small_blue_diamond: مرحلهٔ ۲: تحلیل ریشه‌ها پیش از واکنش

گاهی رفتارهای ناپسند ناشی از کمبود توجه یا الگوبرداری از فضای مجازی و خانه است نه بدفطرتی. خوب است یکی دو هفته، الگوهای رفتاری را یادداشت و تحلیل کنی (چه کسی آغازگر شوخی‌هاست؟ در گروه پسران یا دختران؟ واکنش جمعی چیست؟).

وقتی الگو را شناختی، در گفت‌وگوی کلاسی غیرمستقیم دربارهٔ «چگونه با هم محترمانه رفتار کنیم» مشارکتشان بده تا خودشان قواعد را بنویسند. این حس مسئولیت می‌آورد.


:small_blue_diamond: مرحلهٔ ۳: ارتباط با خانواده (با ظرافت)

اطلاع‌رسانی به خانواده باید فقط برای اصلاح محیط تربیتی باشد، نه شکایت یا سرزنش.

قبل از تماس مستقیم، جلسهٔ هم‌اندیشی ساده با مدیر یا معاون پرورشی بگذار تا هماهنگ شوید که پیام به‌صورت «نگرانِ رشد رفتاری بچه‌ها» منتقل شود، نه «اعتراض».

برای مثال جملهٔ امن:

«ما داریم روی تقویت احترام متقابل کار می‌کنیم؛ لطفاً در خانه هم گفت‌وگو دربارهٔ مرزهای رفتاری و ادب داشته باشید. فقط حمایت تربیتی لازم است.»

این شیوه باعث نمی‌شود خانواده نگران «برچسب خوردن دختران» شوند و درعین‌حال آگاهی‌شان بالا می‌رود.


:small_blue_diamond: مرحلهٔ ۴: مداخله روانی-تربیتی

می‌توان هر دو جنس را جداگانه در گروه‌های کوچکی دعوت کرد و با فعالیت‌هایی مثل نمایش کوتاه، داستان‌گویی یا بازی نقش‌ها درباره‌ی احترام، حریم، بلوغ و مسئولیت اجتماعی صحبت کرد.

در چنین بستری معمولاً بچه‌ها بدون احساس سرزنش، متوجه خطاهای خود می‌شوند.


:small_blue_diamond: مرحلهٔ ۵: پیگیری و ثبات در رفتار معلم

در مواجهه با شوخ‌طبعی یا بی‌ادبی، لبخند نزن، ولی هم‌زمان تحقیر هم نکن. فقط با نگاهی آرام و جمله‌ای ساده مثل

«این نوع حرف برای این فضا مناسب نیست.»

فضا را برگردان و بلافاصله درس را ادامه بده. تکرار این الگو، پیام ثابتی می‌فرستد که «من برخورد احساسی ندارم، ولی قاطع هستم».


:white_check_mark: جمع‌بندی کارشناسی

لازم نیست برخورد تنبیهی داشته باشی، اما باید تداوم در الگوی رفتاری خودت را حفظ کنی.

اطلاع دادن به والدین بله — به‌شرط رعایت ادبیات تربیتی، نه انضباطی.

تذکر در کلاس هم بله — به‌صورت اصولی، نه تحقیرآمیز.

2 پسندیده

سلامت باشید آقای رحیمی بزرگوار
ما در انجمن همه میتونیم رهبر باشیم
اصلا به خودمون اجازه نمیدیم به پیام های همکاران دست بزنیم!

حقیقت اینه که انجمن معلم دقیقا جاییه که همه معلم‌ها میتونن نظر حرفه‌ای و واقعی خودشون رو بدن و سیستم بالا به پایین وجود نداره تا رهبری کنه

اینجا ما باور داریم همه ما معلما نخبگانِ کف میدانیم و دور‌همیم تا این هویت رو تقویت کنیم :flexed_biceps:

1 پسندیده

امیدوارم این مطلب کمکتون کرده باشه
@javad_rahimi

و همچنین ممنون آقای بخشنده
تجربه ساده و کف میدون شما هم برای ما ارزشمنده و سودمنده و دنبال اوناییم اصلا! چه برسه اینکه اینطور و در این قالب فراهم اوردید…

1 پسندیده