آیا روش جذابی برای برگزاری انتخابات و انجام فعالیت های شورای دانش آموزی تا به حال اجرا کرده آید که بعد از انتخابات هم دانش آموزان با همان شوق و ذوق زمان انتخابات ، پی گیر حل مسائل مدرسشون باشند؟
در الگوی تعلیم و تربیت رویش ، شیوه نامه ی شورای دانش آموزی به گونه ای باز طراحی شده که، دانش آموزان با ویژگی های یک نماینده خوب ابتدا آشنا می شوند و بعد اگر در خود آن ویژگی ها را دیدند ، ثبت نام می کنند . سپس به ایشان پرسشنامه ای داده می شود تا خود را بسنجند . بعد پاسخ ها در شورای مدرسه بررسی شده و کاندیدا ها مشخص می شوند. تبلیغات انجام می دهند و ویژگی فضای انتخاباتی مناسب هم طراحی شده. بعد رای گیری صورت می گیرد و افراد منتخب یک سوگند نامه قرائت می کنند تا بدانند متعهد هستند که حالا که نماینده ای از قشری از مدرسه هستند باید تمام تلاششان را بکنند. حتی صورت جلسات هم تعریف شده .
برای دسترسی به نمون برگ های شورای دانش آموزی به لینک زیر اشاره بفرمایید ![]()
جذابیت خاصی داره این پیشنهاد الگوی تعلیم و تربیت رویش برای برگزاری انتخابات و بعد حل مسائل مدرسه توسط خود دانش آموزان و باعث بالا رفتن درک سیاسی و اجتماعی دانش آموزان می شود.
مدل «پارلمان کوچک مدرسه» (Mini Parliament Model)
پس از انتخابات، شورا نه بهصورت جلسهای، بلکه به شکل گروههای مسئلهمحور اداره میشود (مثلاً گروههای «نظم و زیبایی»، «بهداشت و تغذیه»، «یادگیری و خلاقیت»).
هر گروه موظف است طی ماه اول یک طرح اجرایی کوچک قابل مشاهده را پیش ببرد (مثلاً تهیه پوستر نظم از کار خودشان، یا ساخت جعبه پیشنهادات دیداری).
انتخابات در این مدل، نقطه شروع عمل واقعی است نه پایانش.
۲. طرح «قولنامه مدرسهای»
نامزدها در زمان تبلیغات، سه قول مشخص به مدرسه میدهند (در زمینه درس، نظم، یا نشاط).
پس از پیروزی، قولها در تابلوی شورا نصب میشود و هر ماه عملکرد در تحققشان با رنگ سبز/زرد/قرمز مشخص میگردد.
این شفافیت، باعث تداوم توجه همه دانشآموزان به کار شورا و حس «نظارت اخلاقی» میشود.
۳. روش «رئیس مدرسه یکروزه»
هر ماه، بر اساس عملکرد شورا، یکی از اعضا یا گروهها بهمدت یک روز جای مدیر مدرسه را میگیرد و تصمیمات نمادین (مثل طرز برگزاری زنگ ورزش یا چیدمان کلاس) را اتخاذ میکند.
این تجربه در خیلی از مدارس منجر به درک واقعی مفهوم مشارکت و مسئولیت شده و هیجان را بازمیگرداند.
۴. پروژه «مدرسه به روایت دانشآموزان»
شورای دانشآموزی پس از انتخابات، نقش «گزارشگر مدرسه» میگیرد. ماهی یک بار نشریه کوتاه یا کلیپ مدرسه به روایت خود دانشآموزان منتشر میکنند.
این کنش رسانهای، مشارکت را از تصمیمگیری به بیان و اصلاح دیدگاهها ارتقا میدهد.
۵. مدل Q-D مشارکتی (سازگار با طرحهای شما)
در منطقه میاندرود یا ناحیه ۲ ساری قابل تطبیق با طرحهای شماست:
Q (Questioning): شورا هر هفته یک سؤال مدرسهای مطرح میکند («چطور زنگ تفریح را سالمتر کنیم؟»).
D (Doing): سه روز فرصت دارد با معلمان یا اولیا راهحل سادهای اجرا کند.
این چرخ سریع سؤالـاقدام باعث پویایی دائمی شورا میشود.
سلام. ممنون از پیشنهاداتتون
سلام!
ما براشون میز ارتباطات مردمی میذاشتیم.
هر زنگ تفریح یک نفر از اعضا مینشست و هم دانشآموزان بهش مراجعه میکردند هم خود اعضای شورای دانشآموزی محیط رو رصد میکردند!
دعواهاشون، نیازهاشون، و بیشتر از همه پیشنهاداتشون برای بوفه و فضاسازی عاااالی بود ![]()
اونسال نیمکت خریدیم دوباره برای حیاط. بوفهدار اسنکساز گرفت. سطل زبالهها قرار شد زود به زودتر شسته شه و…
ما برای اعضای شورا بنِ شورا داریم!
برای آزمایشگاه، کتابخونه و استفاده از حیاط مدرسه در زنگ کلاس استفاده میشه.
پشت اون بن رو عضو شورا امضا میزد و با ارائهاش به معاون میتونن نیم ساعت از فضا استفاده کنند.
قوانین خاص خودش رو هم داره
۱. این بن برای استفاده فردی نیست و باید گروهی استفاده بشه.
۲. عضو شورا نمیتونه بن رو برای کلاس خودش خرج بکنه.
۳. اگر هر عضو شورا سهمیه ۱ ماه خود را اصلا استفاده نکرد، ماه بعد به او بن تعلق نمیگیره
۴. تعداد بنها برای همه اعضای شورا مساویه و بین ۱ تا ۵ تا هر ماه تعیین میشه
۵. در صورت عدم حضور در جلسه، تعداد بن دریافتی عضو شورا نصف یا تماما سوخت میشود