سوالات جذاب برای یادگیری اکتشافی - فهرست

پرسش‌گری روشی فعال برای یادگیری عمیق و مؤثر است.
اولین قدم در این روش، انتخاب سوالات چالش‌برانگیز است که دانش‌آموزان را به تحقیق و جستجو تشویق کند.

سوالاتی که فکر می‌کنید برای این امر کاربردی هستند را زیر این پست لیست کنید :

2 پسندیده

کاش خودتون یه مثال می‌زدید انجمن عزیز!
فکر می‌کنم کسی متوجه نشده که این تاپیک تا حالا خالی مونده!

1 پسندیده

بله حتما!
وقتی شما چیزی بخواید ما سنگ تموم میذاریم :)
پس ما چند مورد مثال می‌زنیم تا در ادامه شما رو برای تکمیل یک چله به چالش بکشیم.
آماده اید؟

اول ۸ سوال اکتشافی برای کلاس درس همه معلمان در هر مقطع و رشته ای که هستند:

این پرسش‌ها می‌تونن به عنوان یخ‌شکن، ابزار تفکر یا آغاز گفت‌وگوی کلاسی استفاده بشن

۱. امروز با چه احساسی وارد کلاس شدی و بعدش چجوری تغییر کرد؟
۲. چیزی هست که دوست داشته باشی امروز یاد بگیری؟
۳. به نظرت اگر یه قهرمان بودی، به خاطر کدوم ویژگیت همه تحسینت میکردند و اون رو چجوری بدست اورده بودی؟
۴. مهم‌ترین سوالی که این روزها توی ذهنته چیه؟
۵. اگر قرار بود معلم امروز کلاس تو باشی، چی درس می‌دادی؟
۶. به نظرت یاد گرفتن یعنی چی دقیقا؟ چی میشه که آدم‌ها میگن هورااا ما یادگرفتم؟
۷. امروز با کدوم ویژگی خودت می‌خوای بدرخشی؟
۸. اگر کلاسمون یه تیم بود، نقش تو چی بود؟

1 پسندیده

:light_bulb: نمونه پرسش‌های اکتشافی ویژه مقاطع تحصیلی

:child: ۳ سوال اکتشافی دوره اول ابتدایی (پایه سوم تا اول)

۱. یه سوال بپرس که هیچ‌کس هنوز جوابشو نمی‌دونه!
۲. امروز تو کلاس چکار کنیم شما بهتر درس‌هارو یاد می‌گیری؟
۳. به نظرت یه دوست خوب چه شکلیه؟؟


:girl: ۵ سوال اکتشافی دوره دوم ابتدایی (پایه چهارم تا ششم)

۱. وقتی چیزی رو نمی‌فهمی، چه کار می‌کنی؟
۲. چی باعث میشه انگیزه بگیری و تلاش کنی؟
۳. تا حالا بیشتر از همه چیز و همه کس و همه جا، کی و چی و کجا چیزهای مفید یادگرفتی؟
۴. اگر یه روز مدیر مدرسه بشی، اولین کاری که می‌کنی چیه؟ تبعاتش چی می‌تونه باشه به نظرت؟
۵. فکر می‌کنی چرا یادگیری برای آینده‌مون مهمه؟


:boy: ۴ سوال اکتشافی دوره اول دبیرستان (پایه هفتم تا نهم)

۱. از آخرین چیزی که یاد گرفتی، چطور می‌تونی استفاده کنی؟
۲. به نظرت مهم‌ترین مهارتی که باید تو این سن یاد بگیری چیه؟
۳. چی باعث میشه احساس کنی که ارزشمندی؟
۴. چجوری از چیز‌هایی که بلدی برای کمک به دیگران استفاده می‌کنی؟


:student: ۴ سوال اکتشافی دوره دوم دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم)

۱. چی توی فلان درس دیی که برات جذاب‌تره؟
۲. اگر قرار بود یک نظریه جدید توی دنیا مطرح کنی، چی بود؟
۳. به نظرت موفقیت تحصیلی چه نسبتی با احساس رضایتت از خودت داره؟
۴. در آینده‌ات، این درس امروز چه جایگاهی داره؟

1 پسندیده

دروس اصلی رو اغلب فارسی و ریاضی و علوم می‌دونیم
پس برای لیست سوالات اکتشافی سوم بریم سراغ اون‌ها تا شروع گرم کلاس پر از گل گفتن و گل شنیدن باشه! این یه روش خلاقانه برای تقویت مهارت های تفکری دانش‌آموزاست که عموما برای کل کلاس لذت بخشه!
فقط حواستون به مدیریت زمان آموزش باشه!

سوال اکتشافی ادبیات فارسی

:input_latin_letters: الفبا (اول ابتدایی)

۱. به نظرت کدوم صدای الفبا خجالتیه؟ کدومش پر سر و صداست؟

:memo: فارسی (پایه‌های ۲ تا ۶)

  1. چرا بعضی کلمه‌ها رو بیشتر از بقیه دوست داریم؟
  2. یه جمله بهم بگو شبیه آهنگ باشه؟
  3. یه داستان کوتاه بگو که با (کلمه مد نظر درس که سخت و کمی عجیبه) شروع بشه!
  4. اگر یکی از شخصیت‌های کتاب درسی زنده می‌شد، چی ازش می‌پرسیدی؟
  5. به جز تکلیف، چه چیزای دیگه‌ای میشه نوشت؟

:memo:دبیرستان

۱. تا حالا پیش اومده که یه جمله یا بیت، دیدگاهت رو عوض کنه؟ کدوم؟
۲. به نظرت ادبیات بیشتر واقعیتو می‌گه یا احساسو؟
۳. اگه می‌تونستی با یه شاعر یا نویسنده حرف بزنی، کی رو انتخاب می‌کردی؟ چی ازش می‌پرسیدی؟
۴. کدوم شخصیت داستان برات آشناست؟ چه شباهتی با خودت داره؟
۵. اگر این داستان یا شعر توی دوران ما نوشته می‌شد، چطور تغییر می‌کرد؟


سوال اکتشافی ریاضی

ابتدایی

۱. کجاها توی زندگی روزمره از جمع یا تفریق استفاده می‌کنی؟
۲عدد مورد علاقه‌ات چنده؟ چرا؟
۳. کدوم شکل هندسی شبیه توئه؟ چرا؟

دبیرستان

۱. اگر بتونی یه فرمول اختراع کنی برای شادی، چی توش می‌ذاری؟
۲. یه بار که ریاضی بهت کمک کرده منطقی‌تر فکر کنی رو تعریف کن؟
۳. اگر یه چالش ریاضی می‌تونست یه راز زندگیتو حل کنه، چی بود؟


سوال اکتشافی :microscope: علوم (ابتدایی) / زیست‌شناسی، فیزیک، شیمی، زمین‌شناسی (متوسطه)

علوم تجربی (پایه ۱ تا ۳)

۱. چرا وقتی دستتو می‌شوری، بوی غذا می‌ره؟
۲. وقتی دست به یخ می‌زنی، چه حسی پیدا می‌کنی؟ چرا؟
۳. از چه چیزهایی می‌فهمی که یه چیزی زنده‌ست؟
۴. تا حالا شده ببینی مورچه‌ها (یا هر حیوان دیگری) چطوری کار می‌کنن؟
۵. اگه بارون نمی‌اومد، چه اتفاقی برای زمین می‌افتاد؟
۶. چرا موقع ورزش کردن، نفس‌مون بیشتر می‌زنه؟

علوم تجربی (پایه ۳ تا ۶)

۱. اگه دانشمند بودی، روی چی تحقیق می‌کردی؟
۲. به نظرت چرا آب بی‌رنگه؟
۳. کدوم وسیله یا پدیده علمی رو می‌خوای ببینی که هنوز ندیدی؟

زیست‌شناسی

۱. اگر می‌تونستی با یکی از سلول‌هات صحبت کنی، چی ازش می‌پرسیدی؟
۲. به نظرت زندگی بدون اکسیژن چه‌شکلی می‌شد؟
۳. چرا بعضی گیاه‌ها تو شرایط سخت زنده می‌مونن؟
۴. تا حالا با چیزی برخورد کردی که از بدن ما آدم‌ها باهوش‌تر باشه؟ اون چی بوده؟

فیزیک

۱. چرا بعضی چیزها می‌افتن و بعضی‌ها پرواز می‌کنن؟
۲. چه نیرویی توی زندگی‌ت هست که دیده نمی‌شه ولی خیلی مهمه؟
۳. به نظرت زمان یه چیز واقعی‌ه یا ساخته ذهن ماست؟
۴. اگر گرانش یه روز قطع شه، دنیا چه شکلی می‌شه؟
۵. انرژی چطور از یه جا به جای دیگه میره؟

شیمی

۱. آیا عشق هم می‌تونه یه واکنش شیمیایی باشه؟
۲. رنگ‌ها توی شیمی چه معنی دارن؟
۳. یه ماده جادویی که بتونه حال دنیا رو خوب کنه بساز!

زمین‌شناسی

۱. اگه زمین یه موجود زنده بود، چه حالی داشت الان؟

1 پسندیده

ممنونم ، عالییییی بود :folded_hands:

1 پسندیده

خوشحالیم که مقبول واقع شد خانم کارگشا :)

1 پسندیده

عجیبه که این تاپیک رو ندیده بودم!
از نظر من که کوچ کودک هستم و بخش زیادی از روزش صرف انتخاب و ساخت پرسش‌های قدرتمند برای کودکان و نوجوانان و البته والدینشون میشه باید بگم لیست طول و درازی رو میتونم اماده کنم اما صرفا جهت دستگرمی میخوام به معنای زندگی بپردازم:

از دبستان شروع کنیم؟

دبستان

ویژگی سنی: تخیل قوی، نیاز به عینی‌سازی، تمرکز بر احساس و تجربه.
هدف: آشنایی با حس شادمانی، ارتباط با دیگران و فهم اولیه از «چرا بودن».

۱. وقتی صبح بیدار می‌شی، بیشتر منتظر چه چیزی هستی؟
۲. اگر قرار بود زمین با تو حرف بزنه، فکر می‌کنی چی بهت می‌گفت؟
۳. وقتی به کسی کمک می‌کنی، چه حسی پیدا می‌کنی؟
۴. دوست داری وقتی بزرگ شدی، دنیا چه چیزی از تو یادش بمونه؟

:stop_sign: :victory_hand: جزئیات: سوال اول و سوم بیشتر برای خودآگاهیه - اولین سوال بیشتر با روحیات دانش‌آموزان دختر سروکار داره - سومی بیشتر به روحیات دانش‌آموزان پسر می‌خوره - چهارمی رو از دانش‌آموزان بی‌انگیزه بپرسید. مسئولیت‌پذیری رو زیاد میکنه. دومی هم خوراک همدلی کردنه با جهان پیرامون

دبیرستان راستش خیلی تخصصی کار نکردم اما فکر کنم این سوالات اکتشافی خوب باشند:

  • اگر قرار بود دنیا جای بهتری بشه، تو چه کاره‌اش بودی؟ (اجتماع پذیری)
  • وقتی به آینده‌ات فکر می‌کنی، چه چیزی برات مهم‌تر از موفقیته؟ (پیدا کردن ارزش‌های شخصی)
  • اگر می‌تونستی یه پیام به همه‌ی هم‌سن‌هات بدی، چی می‌گفتی؟ (احساس عزت نفس)
  • وقتی می‌گی «زندگی خوب»، منظورت دقیقاً چیه؟ (چهاربندی ذهنی)
2 پسندیده

یه چیزی که خودم از بچه‌ها می پرسم و جواب داده اینه:
برای یخ‌شکن اول سال هم خیلی خیلی جوابه:

دوست داری اگر یکی قرار باشه تورو معرفی کنه، چجوری این کارو بکنه؟
اینطور انگار از نظر پنجره جوهری دارن خودشون رو از منظر دیگران کشف می‌کنند که دوست دارند چگونه باشند.

2 پسندیده

پنجره جوهری

2 پسندیده

سلام به نظر شما انجمن عزیز وقت تو کلاس ریاضی برای این حرفها داریم سه حجم عظیم مطالب اغلب مطالب غیر ضروری و فقط پرکردن صفحات و حجیم شدن کتاب رو درپی داشته نه بیشتر ونه اینکه به دانش آموز چیزی یاد بده بلکه بدتر باعث تنفر از درس مثلا ریاضی یا امسال من کتاب فناوری متوسطه اول رو نگاه میکردم پایتون یاد میده. به دانش آموزی که سیستم نداره اینها وقت تلف کردنه به نوعی غیر کارشناسی کارکردنه ،پس ما اگر بتونیم طبق بودجه بندی عمل کنیم که جمعه ها هم باید کلاس ریاضی بزاریم ریاضی رو مثال عرض میکنم بله حرف شما درسته زمانی که سر فصل بدن مثل دانشگاه بعد استاد مختار باشه نه تواین سیستم محدود به یه سری قالب های خیلی خیلی قدیمی تر سن من